Odbiór mieszkania od dewelopera zawsze wiąże się z wielkimi emocjami. Za chwilę otrzymamy klucze od wymarzonego gniazdka, z tyłu głowy mając lata wyrzeczeń związane ze spłacaniem kredytu zaciągniętego na inwestycję. Pamiętajmy, aby nie dać ponieść się emocjom i w sposób prawidłowy wykonać odbiór techniczny nowego mieszkania. Prawidłowa ocena lokum nie może być impulsywna i powinniśmy się do niej właściwie przygotować.


Co zabrać ze sobą na odbiór techniczny nowego mieszkania?
Idąc na odbiór mieszkania musimy zabrać ze sobą umowę wraz z planem mieszkania oraz taśmę mierniczą. Bardziej wymagający zaopatrują się jeszcze w dalmierz laserowy (służący do pomiaru odległości), kątownik, poziomicę i piłeczkę. Zwykle jednak, pierwsze wady widać od razu. Bez trudu, dzięki porównaniu planu ze stanem faktycznym zauważymy inny układ ścian, rozmieszczenie i ilość włączników, gniazd elektrycznych, a także rodzaj materiałów, z których wykonano okna i drzwi. Miarka czy dalmierz przydadzą się nam do dokonania pełnego pomiaru mieszkania. Za każdy metr kwadratowy płacimy, warto sprawdzić, czy wszystkie wymiary łącznie z garażem czy komórką lokatorską są zgodne z projektem. Szczególną uwagę należy zwrócić na podłączenia instalacji. Instalacje elektryczną, sprawdzimy używając zwykłej żarówki z oprawą, a wentylacyjną korzystając z zapalniczki. Za pomocą poziomicy zweryfikujemy gładkość ścian i ich ewentualne odchylenia od pionu. Banalna piłeczka pozwoli nam na skontrolowanie balkonu i parapetów. Powinny być wykonane ze spadem, ułatwiającym odpływ wody. Trzeba także pamiętać, że w myśl obowiązujących przepisów wszystkie mieszkania powinny mieć doprowadzony światłowód oraz instalację radiowo – telewizyjną. Bardzo trudno sprawdzić poprawność wykonania takiej instalacji, warto jednak dopytać czy została ona zrealizowana.


To nie takie proste
Odbiór techniczny nie jest prosty. Przede wszystkim obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Nawet jeśli korzystaliśmy z usług doświadczonego dewelopera, pamiętajmy, aby wszystkie nasze uwagi znalazły się w protokole zdawczo – odbiorczym. Musimy wiedzieć, że deweloper nie może dokonać odbioru jednostronnie tzn. obecność klienta lub jego przedstawiciela jest konieczna. Deweloper ma 14 dni na doręczenie klientowi pisma z uznaniem wad wyszczególnionych w protokole lub ich odrzuceniem ze wskazaniem przyczyny. W ciągu 30 dni powinien wady usunąć. Jeśli, pomimo zachowania należytej staranności nie jest w stanie dokonać tego w terminie, musi wskazać inny termin uzasadniając przyczynę opóźnienia.